Artykuły

Artykuły

Artykuły - Zielona herbata


22 sierpnia 2018

Na sklepowych półkach można znaleźć wiele produktów, które posiadają w sobie prozdrowotną moc, ale przez nieświadomość i brak informacji zamiast wylądować w koszyku, pozostają dalej na półkach. Każdego dnia większość ludzi martwi się, aby nie brakło takich produktów jak np. chleb, bułki, wędliny, mięso, jajka, sery, natomiast inne o wartościach równie ważnych leżakują dalej na regałach.

Należy wiedzieć, że każdy produkt ma swoje plusy i minusy pod względem wartości odżywczych tj. makroskładników i mikroskładników. Spożywanie danego produktu z rozsądną częstotliwością, nie powinno przyczynić się do zaburzeń funkcjonowania naszego organizmu (prócz produktów alergizujących). Problem rodzi się niestety, kiedy dana osoba sięga codziennie po ten sam produkt, zamiast znaleźć sobie zamiennik, aby dieta była zbilansowana pod względem wartości odżywczych.

W dzisiejszycm artykule postaram się przybliżyć walory pewnego produktu, który niestety nie jest stałym bywalcem na półkach w kuchni wielu domów. Każdy 
z Was słyszał nie raz o tym produkcie i jego zaletach, ale mimo tego dalej jest zamieniany przez inne napoje typu herbata czarna, kawa, soki i wodę.

Zielona herbata to właśnie produkt, który zostanie przeze mnie opisany.

Sądzę, że wszyscy spożywali nie raz zieloną herbatę z powodu uroizmacenia, ciekawości lub w celu poprawy zdrowia. Przykrą wiadomością jest to, że wypicie jednorazowo zielonej herbaty nie wpłynie na stan zdrowia, dlatego potraktujcie ten produkt jako nieodłączną część innych części z których powstaje całość czyli ,,zdrowsza/y ja”.

Zielona herbata i jej skład

-posiada katechiny (rodzaj flawonoidów )
-zawiera l-teaninę
-zawiera kofeinę
-zawiera teobrominę i teofilinę

Zielona herbata i jej wpływ na organizm

➡️Katechiny

Wyróznia się cztery klasyfikacje katechin: 3-galusan epigallokatechiny (EGCG), epi-gallokatechinę (EGC), galusan epikatechiny (ECG) i epikatechinę (EC). Najsilniejszym rodzajem jest EGCG, który właśnie występuje w zielonej herbacie w ilości 50 mg na jedną filiżankę. Najważniejszą właściwością katechin to działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Ich zadaniem jest usuwanie wolnych rodników oraz ograniczanie ich powstawania. Katechiny mogą wykazywać także działanie przeciwzakrzepowe, gdzie hamują agregację płytek krwi. To nie wszystkie z zalet, ponieważ jest ich dużo więcej m.in. przeciwdziałanie miażdżycy, chorobom serca, obniżają ciśnienie krwi, wpływ na zmniejszenie tkanki tłuszczowej oraz działanie przeciwgrzybicze.

➡️L-teanina

Aminokwas, który jest neuroprzekaźnikiem i zwalcza uczucie przemęczenia. 
L-teanina wpływa na obniżenie tkanki tłuszczowej około narządowej i może być pomocny przy walce ze stłuszczeniem wątroby. Kolejną zaletą jest wpływ na poziom stresu oraz łagodzi stany niepokoju.

➡️Kofeina

Głównymi zaletami to poprawa funkcji poznawczych, zapamiętywania oraz pobudzenie. Jęsli chodzi o pobudzenie to wszystko zależy jak długo będziemy parzyć zieloną herbatę. Pamiętać trzeba, że krótkie parzenie wiążę się z wyższym poziomem kofeiny. W jednej porcji tj. 230ml napoju uzyskać możńa ok. 30-50mg kofeiny. Działanie kofeiny z L-teaniną daje trochę inne uczucie niż wypicie samej kawy. Zielona herbata nie spowoduje rozdrażnienia i świetnie nada się na dłuższą koncentrację.

➡️Teobromina

Jest alkaloidem, który ma wpływ na rozszerzenie się naczyń krwionośnych mózgu oraz naczyń wieńcowych, a także polepsza nam się funkcja zapamiętywania.

➡️Teofilina

Działa rozkurczająco na mięsnie gładkie i pomaga w schorzeniach układu oddechowego. Jest zaletą jest także działanie przeciwzapalne poprzez hamowanie produkcji cytokin i zwalczanie wolnych rodników.

Po przeczytaniu wszystkich zalet, które mogą popłynąć do naszej filiżanki każdego dnia, nie należy się wahać ani trochę i szybko zaopatrzyć swoją kuchenną szafkę w dobrą zieloną herbatę. ????

Jak przy każdym produkcie powinniśmy zachować umiar i rozsądek.☝️
Zielona herbata należy zdecydowanie do napojów prozdrowotnych, ale bywają sytuacje, kiedy wypicie herbaty może nieść za sobą kilka nie przyjemnych objawów.

Kiedy uważać z zieloną herbatą? ????

✅bezsenność – jak pisałem wyżej występowanie kofeiny w herbacie może przyczynić się do problemów z zasypianiem. Co prawda zielona herbata ma tylko 30-50mg kofeiny, ale taka dawka wystarczy czasem, aby mieć problemy 
z wyciszeniem się przed snem. 
✅kobiety w ciąży- przede wszystkim z powodu zawartości kofeiny (warto nie przesadzać z ilością w ciągu dnia) 
✅kobiety karmiące piersią (przenikanie kofeiny do mleka) 
✅ dzieci poniżej 6 roku życia nie powinny spożywać tego napoju
✅należy zachować ostrożność, kiedy ma się problemy z niskim żelazem 
i anemią, gdyż zielona herbata blokuje wchłanianie właśnie żelaza z pokarmu
✅nie powinno się pijać herbaty zielonej do posiłku, najlepszym rozwiązaniem będzie zachowanie odstępu co najmniej 1 godz. od posiłku (osoby mające problem z trawieniem po winne rozważyć dłuższą przerwę)

Ile spożywać zielonej herbaty w ciągu dnia? ????

Pytanie dotyczące ilości bezpiecznej spożywania herbaty zielonej jest pytaniem, które może nurtować nie jedną osobę. Ze względu na to, że herbata zielona ma setki lat istnienia, naukowcy przeprowadzili nie jedne badania dotyczące spożywania i wpływu na ludzki oraz zwierzęcy organizm. Według badań jakie udało mi się znaleźć, spożycie nawet 24 filiżanek herbaty było tolerowane przez człowieka, nie wywołując żadnych objawów negatywnych ze strony układu sercowo-naczyniowego oraz trawiennego.

Liczne badania podają, że rozsądną liczbą parzenia herbaty będzie ok 10 filiżanek na dzień. Oczywiście ta liczba też nie jest dla wszystkich , ponieważ jak z każdą substancją powinniśmy sprawdzić osobiście ile toleruje organizm nie zaburzając funkcji codziennych ze strony różnych układów. Po drugie spożywanie, aż tylu filiżanek dziennie wiąże się z ciągłym piciem, a przecież nie każdy ma charakter pracy, który mu pozwoli na ciągły break time.

Z kolei spożycie 10 filiżanek, przypuszczając, że jedna daje nam ok 30-50mg kofeiny, da nam w ciągu dnia ok 300-500mg kofeiny. Taka ilość kofeiny nie każdemu wyjdzie na dobre pomimo, że kofeina ma właściwości prozdrowotne. 
Pewne źródła podają, że ilość 3 filiżanek na dzień będzie optymalna 
i wystarczająca, aby miało to działanie zdrowotne. W krajach azjatyckich również spożywa się 3 filiżanki dziennie.

Podsumowanie☝️

Przeczytawszy artykuł wnioski powinny nasunąć się same. Herbata zielona zdecydowanie powinna stanowić główny produkt znajdujący się w kuchni. Każda wolna chwila spędzona przy filiżance herbaty wpłynie pozytywnie na nasz organizm, szczególnie w dzisiejszej pogoni za wszystkim. Herbaty zielone można kupować o różnych walorach smakowych z dodatkiem owoców lub kwiatów jadalnych, co powoduje, że herbata zielona nie jest gorzka. Spacerując pomiędzy półkami sklepowymi sięgnijcie po nią i wsadźcie do koszyka.

Pamiętajcie, że każda mała zmiana w stylu żywienia daje możliwość osiągnięcia sukcesu w postaci mniejszego chorowania i borykania się z uciążliwymi objawami każdego dnia.

Green tea wrzucam zdecydowanie do produktów prozdrowotnych, które są 
w zasięgu ręki oraz naszych portfeli.

Autor:Jakub Gruszecki